10 TENDÈNCIES VINÍCOLES PEL 2016
L’estil vintage no només es porta, també es tasta: Menys alcohol, el triomf definitiu de l’”ecològic” i les experiències enogastronòmiques, entre d’altres.
“La moda passa però l’estil roman”, deia Coco Chanel. I és que les tendències d’aquest any en el món del vi dónen molt més gust a les nostres copes:
1.Menys és més. Torho volem “low”. Low calories, low cost… Per això el vi es "desalcoholitza”, per poder seguir gaudint d’una copa quasi sense alcohol amb menys calories, per menjar amb vi i després poder seguir treballant a ple rendiment. Per això Natureo(en versió blanca i negre) triomfa, pels aromes florals i afruitats que senten tan bé com un most sense sucre.
2. L’ ecològic ja no està de moda ni és quelcom buscat per una minoria; la gent està realment preocupada per com es processen els aliments, i el vi no s’escapa d’aquesta inquietud. El lema del programa Torres & Earth és: “quant més cuidem la terra millor vi aconseguim”.
3.La preocupació pel medi ambient ens porta a dissenyar sistemes per minimitzar els efectes del canvi climàtic, com la reducció del consum energètic, una edificació sostenible (disponibilitat d’una planta depuradora d’aigües, basses recol·lectores d’aigües, entre d’altres pràctiques), energies renovables que minimitzen l’impacte de les emissions de CO2... Gestió, reutilització i reciclatge dels residus orgànics a través de compostadores modulars.
4. El turisme sensorial i les experiènciesenogastronòmiques són lo més “trendy” del 2016 en aquest sentit. A Mas Rabell trobem un menú des de 33 euros amb maridatge, així com un tour amb harmonia de quatre formatges i els seus corresponents vins. A part de les múltiples experiències als cellers del Penedès i del Priorat, que es poden combinar amb un cap de setmana , hotel inclòs.
5.El vi en digital. Instagram, Twitter, Facebook... i no només xarxes socials; posts amb gust de vi i blogs que contesten els dubtes del consumidor. Club Torres i molt més.
6. Compradors més exigents i informats. Els cursos de tast estan a l’abast de tots. Als mitjans generalistes s’inclouen notes de cata. El consumidor sap molt bé què li agrada i què no. Són majors d’edat sensorial i s’han preocupat d’entendre el vi.
7.Tornada a la tradició. Quaranta anyades de Mas La Plana són la prova demostrable que allò ben fet perdura. El Cabernet Sauvignon del Penedès, que s’ha convertit en el Cabernet espanyol de referència i amb majúscules. O la volta als orígens del Secret del Priorat, carinyena i garnatxa que fan honor als negres dolços tradicionals que tan bé senten. L’estil vintage no només és porta, també es tasta.
8. Vins BBB (Bons, bonics i barats). "La gent pensa que el luxe és el contrari de la pobresa; però no, és el contrari de la vulgaritat” - repeteixo amb Chanel. I és la pura veritat. Vins com Coronas, Sangre de Toro o De Castavalen més del que costen i mariden de luxe. A més, són idonis pels que comencen a sentir-se seduïts pel món del vi.
9. América Llatina en el punt de mira. Els germans Roca i la tournée de tot un restaurant ens ensenya com està en vogue la cultura llatinoamericana. Ja han passat per Perú, Mèxic… i aquest any seguiran conquistant América. Miguel Torres Xile segueix essent pionera des de 1979, ara amb el seu Santa Digna Estelado de bombolles rosades per bandera, que mostren la ambivalència d’aquest terroir.
10.Sense racisme en els colors. "El millor color del món és el que et queda bé" deia Coco. Els blancs amb cos com Milmanda han demostrat ser els més adaptats als plats de nova creació. Els rosats, versàtils i amables, ronden les taules de tapes, dels barris més hipsters, mentre que al voltant dels negres joves es construeixen converses.
Meritxell Falgueras