'Mujeres del Vino', un estudi que examina la presència femenina al sector

Per: Laura Conde, periodista
Tot i que cada vegada hi ha més dones al capdavant de les vinyes, els cellers, els laboratoris o les aules de sommelieria, la igualtat d'oportunitats al sector vitivinícola continua sent una assignatura pendent. Així ho demostra l'informe Mujeres del Vino 2024, elaborat conjuntament per l'Instituto Más Mujeres i la DO Catalunya, sota la coordinació de la sommelier i comunicadora Meritxell Falgueras i de l'escriptora i activista Laia Arcones.
Les dades de l'estudi, basades en més de 400 enquestes a professionals del sector de diferents edats a tot el territori espanyol, són contundents: el 80 % de les participants consideren que no hi ha igualtat d'oportunitats entre homes i dones. A més, un 47 % assegura haver estat objecte de comentaris masclistes o despectius al seu entorn laboral, i un 25 % afirma haver patit directament alguna forma d'assetjament, sigui verbal, psicològic o físic. D'altra banda, un 65 % admet haver sentit la síndrome de la impostora, dubtant de les seves capacitats tot i tenir l'experiència necessària, mentre que un 75 % sent que les seves opinions no sempre es tenen en compte de la mateixa manera que les dels homes.

«Aquest estudi pretén construir, no destruir», explica la sommelier i divulgadora Meritxell Falgueras, promotora de la investigació. «La nostra intenció no és assenyalar ningú, sinó constatar la necessitat urgent de donar una major visibilitat als projectes liderats per dones, cosa que resulta complicada si tenim en compte que no hi ha igualtat a les llars. Costa creure-ho, però encara passa que vas a congressos i no hi ha representació femenina, ni tan sols amb l'objectiu de quedar bé a la foto», assenyala.
Falgueras assegura que, encara que el sector ha evolucionat molt respecte als seus inicis, encara hi ha espais on la desigualtat de gènere és més que evident. De fet, la idea de l'estudi va néixer mentre preparava el pròxim llibre, Mujeres del vino, que es publicarà després de l'estiu. «En un moment del procés vaig tenir el dubte de si la desigualtat que jo veia era només una percepció meva. Aquesta investigació m'ha confirmat el que sospitava: que és un sentiment generalitzat entre les dones que treballen al sector del vi en diferents àmbits.»
Sostre de vidre i conciliació, assignatures pendents
Més enllà dels testimonis, l'informe identifica diverses barreres estructurals que frenen el creixement professional de les dones: la manca de referents visibles, la presència femenina escassa en càrrecs de responsabilitat i la dificultat per conciliar vida personal i laboral. Un 67 % de les enquestades assenyala aquest darrer aspecte com un dels obstacles principals per al seu desenvolupament professional.
A més, moltes dones senten que han de demostrar constantment la seva vàlua en un entorn històricament masculinitzat. El 74 % declara haver assistit a esdeveniments on la representació femenina era pràcticament inexistent, i un 40 % opina que certs llocs continuen considerant-se «d'homes», especialment a l'àmbit de la viticultura i l'enologia tècnica.
En aquest sentit, l'informe no es limita a assenyalar problemes: també proposa solucions concretes. Entre aquestes, destaca la necessitat d'augmentar la presència femenina en posicions de lideratge, implementar polítiques d'igualtat i transparència salarial, facilitar programes de mentoria i formació, i promoure la visibilitat de dones referents al sector.
L'estudi també advoca per establir quotes de representació femenina a les associacions i els comitès executius. «Molta gent diu que no li agraden les quotes. A mi tampoc no m'agradarien en un món ideal. Però mentre no hi hagi igualtat dins de casa, almenys que n'hi hagi fora. Aquest gest pot ajudar a promoure el canvi cap a la igualtat d'oportunitats i a augmentar la consciència en el conjunt de la població», opina Falgueras.
Mites sobre dones i vi
La investigació també recull alguns mites escoltats fins a l'avorriment sobre les dones i el vi, els quals, en paraules de Falgueras, «són estigmatitzants perquè reforcen les barreres per a la igualtat a la indústria». Prop d'un 80 % de les enquestades asseguren haver sentit alguna vegada que les dones prefereixen els vins dolços sobre els secs, mentre que un 42 % ha sentit alguna vegada que les dones trien els vins per l'etiqueta i no per la qualitat. Un 40 % afirma haver sentit que una dona no pot gestionar cellers o vinyes perquè és una feina massa dura, mentre que el 36 % ha assistit a alguna conversa en què s'afirmava que les dones no saben tant de vins com els homes.
Altres mites que convé erradicar són, segons aquest informe, que la menstruació influeix en la verema, que les dones no són tan bones al tast de vins perquè tenen un paladar més delicat o que tenen llocs de poder perquè són família o esposa d'algun home poderós, entre d'altres.