De la tendència a la identitat vinícola

Però qui marca les tendències? Per què ens decidim a triar un vi i no un altre?
És difícil precisar-ho, però és ben clar que moltes vegades, d’una manera o una altra, tots seguim la moda; ja sigui en el vi, com en la roba, en els perfums, en els cotxes i, no cal dir-ho, en la gastronomia i la seva relació amb el vi.
Així, avui la tendència és cercar l’elegància en els vins: colors atractius, aromes de fruita que embriaguen el nas i un pas per boca fi i equilibrat. S’opta pels vins més afruitats amb els tocs justos de criança que aporten les bones barriques amb torrats suaus.
Potser els vins que abans agradaven ara ja no agraden tant... Però què ha canviat?
Partim de la base que el vi ens ha de transmetre un paisatge, una zona, un treball a la vinya, una manera de fer, i això ens agrada. Entenem que la varietat de raïm marcarà la diferència i que ha de ser representativa de la zona.
Ara més que mai el consumidor té en compte la importància de la varietat, la terra i el clima. El terrer. En conseqüència, les formes d’elaboració també canvien. Els enòlegs, en funció del tipus de vi que volen elaborar, fan servir unes tècniques concretes, de manera que avui tenim una diversitat de vins molt àmplia, tot per satisfer les inquietuds d’aquest nou perfil de l’amant del vi.
No cal dir que avui hi ha un interès creixent en la cultura vinícola. El consumidor es mostra curiós i obert a nous coneixements: visita cellers, assisteix a tasts, fa cursos, en fi, respon a l’oferta d’un turisme enològic a l’alça que reforça la cultura i ens fa gaudir.
Aquí és on els sommeliers hem de desenvolupar la nostra feina: entendre els nostres clients i atendre les seves preferències, per saber aconsellar-los en cada moment i donar-los les eines perquè puguin arribar a verbalitzar els seus gustos i a identificar-los.
Iniciar-los en l’aventura del descobriment, perquè no hi ha dos vins iguals. Rere cada avinentesa s’hi amaga un vi nou, únic i molt especial, en funció de la companyia, de l’època de l’any o fins i tot del nostre estat d’ànim.
És deure nostre, com a sommeliers, mostrar-los el camí que els porti de seguidors de tendències a descobridors de la seva pròpia identitat vinícola.
I el més important: fer que se sentin còmodes gaudint d’un plaer tan fantàstic com és beure un bon vi.
Montse Velasco by Montse Velasco
"M'he criat en un restaurant. Els meus pares sempre s'han dedicat a aquesta professió i jo de petita ja estava entre les taules xerrant amb els clients i ajudant, sempre m'ha agradat. "
La coneixeràs per:
Ser Premi Nas d'Or 2011
La trobareu a:
Com a Sommelier de La Cuina del Guinardó (Barcelona)
Nota de tast
Volem saber més, de manera que sotmetem a la Montse al nostre qüestionari:
- En un "tweet", què és un gran vi?
Aquell que escolliries en un moment concret ...
- Hi ha qui opina que el món del vi és un cercle tancat només apte per experts. Una raó per fer-los canviar d’opinió?
A tastar s'aprèn tastant, cal provar i provar.
- Desterra un mite sobre el vi
Blancs per peix, negres per carn…
- Per què esperaries 20 anys per obrir una ampolla?
No esperaria!
- Tria un personatge i un vi - (Torres) - amb qui compartiries una copa i una conversa?
Clint Eastwood i Fransola.
- Què està de moda en el món del vi i què és el que mai deixarà de ser-ho?
Acompanyar un vi amb un plat.
- Per finalitzar, completa la següent afirmació: No s’ha fet usticia amb________
Amb els rosats!
Benvinguda Montse!