5 accessoris del vi que [si o si] has de tenir

La tardor és temps de hobbies. N'hi ha que col·leccionen didals per fascicles, altres acumulen setmanes sense trepitjar el gimnàs i d’altres, entre els quals m'incloc, diferents accessoris relacionats amb el servei i la conservació del vi.


L'oferta és generosa. Si bé hi ha tot un món de d’andròmines a la vostra disposició, en general es tracta de productes d'elevat cost i en ocasions, de dubtosa funcionalitat.

Siguis neòfit o un aficionat de llarg recorregut, aquests són els cinc accessoris que [si o si] has de tenir.

Llevataps "de cambrer"

Una extensió del nostre cos. Bàsic. Per obvi que sembli, no està de més recordar que sense un llevataps tindríem algun petit problema per obrir les ampolles - (taps de rosca a banda) -. N'hi ha de tota mena de materials, colors i rang de preu.

Però de tots ells, el llevataps "de cambrer" és l'escollit entre els professionals. Per alguna cosa deu ser, no?

Imatge

Copes adequades

Realment necessites una copa per a cada varietat? Per descomptat, n'hi ha. Però sempre pots estalviar espai discriminant únicament entre copes de blanc i negre.

És millor invertir en la qualitat del material i la forma de la copa, ja que afecta de manera decisiva a com percebem el sabor i les aromes del vi.

Aquí us deixo un parell de tips de la mà del sommelier Joan Lluís Gómez:

“El diàmetre d'obertura de la copa és el que s'encarrega de dirigir el vi a la zona que ens interessa. Així, una copa amb la boca ampla fa que el vi s'expandeixi en horitzontal per la llengua arribant a les zones més sensibles a l'àcid.”

“Una copa amb la boca estreta provoca que per beure haguem de inclinar el cap cap enrere i llavors el líquid flueix cap a la part central de la llengua. I si la vora de la copa és corb, aquest provocarà que el vi caigui a la punta de la llengua aconseguint un major contacte amb les papil·les sensibles al dolç.”

Imatge

Bomba de buit

Quan destapem una ampolla, el vi és torna molt vulnerable als efectes de l'oxidació que provoca l’acció de l’oxigen. De manera que necessites fer-te amb un “conservador” que et permeti allargar la vida del vi un parell de dies més, mantenint la seva intensitat aromàtica. La bomba de buit és l’artilugi més utilitzat.

Imatge

Decantador

En moltes ocasions el vi necessita respirar, "airejar-se". Amb la decantació aconseguim alliberar aromes, filtrar impureses i suavitzar tanins durs o amargs.

Si bé és una pràctica habitual en els negres, blancs i rosats també es poden beneficiar dels efectes de la decantació.

Imatge

Diari [de tast]

La millor manera d'educar el paladar és tastar molt i retenir la informació. Quelcom tan simple com un quadern o un diari de tast per reflexar els teus descobriments i sensacions, és tot el que necessites.

Si, a més a més, ets un animal social, apps com Vivino, et permeten compartir les teves troballes i seguir els teus referents de l'univers Vi.

Imatge

Practicitat. És fàcil perdre’s entre gadgets de disseny, obviant la seva funció principal: Servir i conservar el vi de la manera més eficient possible.

Els cinc articles descrits anteriorment conformen els "must" a tenir en compte. A partir d'aquí, hi ha un món allà fora per descobrir.


Rafa Moreno