La incidència del canvi climàtic a la verema

Els científics denominen bioindicadors a aquelles espècies d'animals i plantes que marquen, amb la seva presència o els seus canvis de conducta, una alteració de les condicions mediambientals en l'ecosistema que habiten: cigonyes que deixen de migrar per convertir-se en sedentàries, insectes tropicals que irrompen a Europa, fagedes que retrocedeixen davant l'avanç de l'alzinar... L'escalfament global obliga les espècies a adaptar-se als nous escenaris actuant, així, com a bioindicadors.

Els climatòlegs presten cada vegada més atenció a aquests canvis en la distribució i la biologia de les espècies, incloses les que fem servir en els nostres cultius, sent la vinya una de les que està reaccionant de manera més clara; encara que necessiti d'un cert nivell d'estrès hídric per rendir en les condicions previstes, l'actual alteració del règim de pluges, amb períodes de sequera cada vegada més severs i recurrents, i l'augment constant de les temperatures, amb onades de calor cada vegada més rigoroses, està alterant el procés natural de maduració del raïm.

[[{"fid":"20716","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"link_text":null,"attributes":{"height":7883,"width":11811,"style":"height: 334px; width: 500px;","class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Raïm de la varietat carinyena a la finca Grans Muralles (DO Conca de Barberà)a punt de ser veremat.

El professor Fernando Zamora, degà de la Facultat d'Enologia de la Universitat Rovira i Virgili, i un dels nostres majors experts del país, ens posa un exemple al documental "El vi i el clima: una relació amenaçada" produït per Família Torres i emès per TVE: El seu equip ha comprovat que, en la Denominació d'Origen Conca de Barberà, i durant els últims 30 anys, la verema de certes varietats s'ha avançat 30 dies: és a dir un dia per any. Trobaríem casos similars (i fins i tot més accelerats) en altres DO.

Però, què passa si la verema s'avança un mes? Com ens explica aquest expert, es produeix una greu alteració del cultiu que pot incidir en la qualitat del vi. Així, mentre augmenta el contingut en sucre del raïm (el que provocarà un major grau alcohòlic del vi) i s'acceleren els canvis en el pH (el que afectarà a la seva acidesa), les pells i les llavors del gra maduren de manera més lenta, de manera que el temps de recol·lecció tendeix a arribar cada vegada amb menys marge de maduració dels raïms.

[[{"fid":"20717","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"link_text":null,"attributes":{"height":706,"width":1255,"style":"height: 281px; width: 500px;","class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Les aigües pluvials de les instal·lacions del celler de Família Torres (Pacs del Penedès) es recullen en un dipòsit on es bomba fins a la bassa per al seu ús com aigua corrent.

El problema és que si, tal com recullen els models climàtics elaborats pels experts, l'avanç de l'escalfament global va a més, aquest desenvolupament desigual s'agreujarà fins al punt que pot impossibilitar l'elaboració de vins de qualitat.

La resposta a aquest seriós dilema està en la posada en marxa de tècniques d'adaptació. Una cosa al que, per exemple, Família Torres es dedica cada vegada amb més afany.