Tendències eno-gastronòmiques

Per Sergi Castro

Para saber lo que está de moda o nos va a llegar, miramos hacia Berlín, Londres, París o como no, New York. De aquí que leyendo un interesante artículo en una revista gastronómica sobre las actuales tendencias gastronómicas de la “Gran Manzana” me viene a la cabeza si realmente las tendencias y sinergias propias del mundo del vino van alineadas a las gastronómicas.

 

L'article destaca que allò que "es cou" a Nova York s'alinea en general en millor menjar i més barat. Una bona notícia, ja que per als que coneixeu la ciutat això era gairebé missió impossible tret que es tirés de fast food.

 

LA REVOLUCIÓ DELS FOOD TRUCKS

 

Si fins fa poc temps en els festivals, concerts o parcs l'única opció que teníem eren els hot dogs, hamburgueses i poc més, acompanyades de cervesa o refrescos, ara estem davant una allau d'opcions gastronòmiques sobre rodes molt interessants.

 

L'entrepà es declina en versió gourmet, s'inspira en clàssics d'altres cuines i cultures, tenim altres opcions que ens sorprenen i que mai ens haguéssim imaginat ... amb un parell de valors afegits importants: d'una banda l'estètica tant en el continent (la furgoneta) com en el contingut (el menjar). Però també amb opcions molt més saludables a nivell nutricional. I com que el vi és una opció també molt més saludable a l'hora d'acompanyar aquest menjar, a Cellers Torres hem estat pioners amb el nostre Wine Truck en dues versions, una més gran per grans esdeveniments com festivals estiuencs i una altra més retro per esdeveniments de més petit format o "summer markets".

 

FOOD COURTS O BARRES GOURMET

 

Els centres comercials disposen a Amèrica (i per imitació també aquí) d'aquests espais on s'agrupa l'oferta gastronòmica. Fins al moment trobàvem sempre les mateixes opcions: les grans cadenes de menjar ràpid en totes les seves versions o estils. A New York comencen a aparèixer Food Courts on l'oferta gastronòmica es veu únicament ocupada per opcions totalment oposades a la versió "menjar ràpid". Alguns dels llocs liderats per xefs de reconegut prestigi que elaboren els menús i plats i que s'impliquen directament en la gestió. Una oferta molt més gourmet, especialitzada, sana i alhora, assequible.

 

En certa manera aquí ja tenim alguna cosa comparable i que també va creixent en popularitat. Qui no ha sentit parlar del Mercat Sant Miquel a Madrid, del de Colom a València i altres que estan permetent no només gaudir de deliciós menjar, sinó també recuperar espais com aquests antics mercats.

 

El vi constitueix una opció important per completar l'oferta gourmet d'aquests espais, i els vins de Cellers Torres no només són presents en aquests espais, sinó que utilitzem aquests llocs per crear esdeveniments com el passat València Torres Experience.

 

MONOTEMÀTIC COM A CONCEPTE

 

Preparem-nos per l'arribada i aparició d'un tipus de restaurant molt particular: els monotemàtics. I no es refereix al tipus de cuina, sinó més aviat als ingredients o l'ingredient principal que serveixen. Una marisqueria no forma part d'aquesta categoria, però un restaurant que serveixi només musclos declinats de mil maneres es pot convertir en quelcom molt trendy.

 

Hi trobem una tendència comparable al món del vi? Els vins mono varietals ja fa molt de temps que existeixen i que han representat majoritàriament l'estil en la viticultura del nou món, pel que potser no sigui una bona comparació.

 

Una cosa que sí que és comparable a aquesta súper especialització és la tendència actual de recuperació de varietats genuïnament autòctones i algunes ancestrals i incorporar-les a cupatges o fer vins mono varietals que expressin aquesta autenticitat.

 

PREUS ASSEQUIBLES (I jo afegiria ACCESSIBLES)

 

Els mateixos grans xefs de la "ciutat que mai dorm" han apostat per aquest tipus de locals, semblants als nostres Gastrobars. Han vist com els seus restaurants de luxe no atreien necessàriament a una nova clientela més jove, que s'estan aficionant a la gastronomia però que no fugen d'etiqueta, protocol i convencionalisme.

 

Els seus nous locals els podríem definir com més informals, amb un servei més desenfadat, uns horaris més acords a les necessitats d'aquesta nova clientela, amb una carta de vins més reduïda però molt escollida, sense renunciar a una qualitat tant en l'oferta gastronòmica com en la enològica. Fins i tot el gran Alain Ducasse ha trobat en aquesta fórmula l'èxit que prèviament se li havia escapat amb dos restaurants més formals en la seva aventura novaiorquesa.

 

Trobem al nostre país els gastrobars o "segons restaurants" dels nostres xefs més prestigiosos, que estan tenint tanta popularitat que resulta una veritable gesta poder accedir a una taula les nits del cap de setmana. El tracte que aquí es dispensa als vins és eminentment de proximitat, vins de produccions més locals, més autèntiques o amb alguna cosa per explicar, molt més que una etiqueta moderna.

 

Amb el projecte 7 MAGNÍFICS Cellers Torres ha fet un pas endavant cap a aquesta mateixa direcció. Una llibertat de creació als nostres equips tècnics amb parcel·les molt seleccionades. Una expressió del Terrer molt autèntica que inclou tradició i modernitat alhora. Produccions petites. Una presentació moderna i una història per explicar. Però amb uns vins molt bons que estan seduint fins i tot als més prestigiosos xefs i els seus sommeliers. I a uns preus difícils de creure en vins d'aquesta qualitat.

 

Ja veieu que les tendències gastronòmiques i vinícoles van en certa manera de la mà, almenys en quan a concepte es refereix,  encara que ens vinguin de l'altre costat del toll.

 

Sergi Castro

Accedeix als comentaris

Per deixar comentaris has d'estar registrat i iniciar sessió

Inicia sessió o registra't